محصول رودستر کمپانی مرسدس بنز SLK می باشد که اتومبیلی بسیار پر طرفدار می باشد و تا به حال 3 نسل از این خودرو به کدهای R170-R171-R172 روانه بازار شده است، مرسدس بنز در دهه 90 میلادی که این اتومبیل را طراحی کرد فقط برای رقابت با بی ام و Z3 و پورشه باکستر بود و این کمپانی با مدل SLK اولین هاردتاپ جمع شدنی را به همه نشان داد تا باز هم مرسدس بنز به مثل همیشه با نوآوری ظهور کند............
البته گفته می شود به دنبال تولید GTO 3000 Spyder به تولید رسید ولی در آلمان با تولید این هاردتاپ جمع شدنی از ابتدا معروفیتی را نصیب خود کرد که تا به امروزه بهره آن را می برد، این خودرو هم به مانند 206CC – Pontiac G6- لکسس کانورتیبل در نمایشگاه 2004 پاریس رونمایی شد.
این خودرو محصول برمن آلمان می باشد و یکی از جاهایی که به خوبی به فروش رسیده آمریکا می باشد که در سال 97 راهی آنجا شد و از فروش خوبی هم برخوردار بود و در آن سال به عنوان اتومبیل سال آمریکا شناخته شد، در طراحی این خودرو چند مولفه در نظر گرفته شده اسپرت بودن- کوچک بودن – و سبک بودن که اگر هم دقت کنید SLK به همین معنی می باشد که مخفف کلمات Sportich Leicht Kurz می باشد.
نسل اول این خودرو در سال 1996 تا 2004 به تولید رسید این خودرو با 3 پیشرانه 2 لیتری و 2.3 و 3.2 لیتری 6 سیلندر با جعبه دنده های 5 سرعته و 6 سرعته عرضه می شد، این خودرو در این سال های رقابت خوبی را با خودروهای هم کلاس خود کرد، پیشرانه 2.3 لیتری این خودرو سوپرچارجر بود و 193 اسب بخار قدرت داشت، در سال 2000 این خودرو فیس لیفت شد.تغییراتی که این خودرو را شامل می شد سپر عقب و جلو- رکاب ها- رنگ های جدیدتری به لیست اتاق رنگ SLK اضافه شد و تغییراتی در چراغ های خودرو- آیینه های جانبی و اضافه کردن سیستم هایی چون کنترل پایداری و جعبه دنده جدید 6 سرعته + سیستم ضد غلتش و تقویت سیستم تعلیق در عقب و جلو همه و همه این تغییرات این مرسدس را بیش از پیش محبوب و پر طرفدار کرد.در سال 2001 SLK 32 AMG با قدرت 354 اسب بخار + سوپر چارجر به بازار آمد تا رقیب خود یعنی M Roadster را در تنگنا قرار دهد، در این سال بود که سیستم جدیدی با نام Speed Shift بر روی گیربکس این خودرو ست شد تا 35 درصد تعویض اتوماتیکی جعبه دنده این خودرو را سریع تر کند و با دو کوئل جرقه زنی و احتراق این پیشرانه هم بالا برده شد.
در طول چند سال تولید پیشرانه های نسل اول این خودرو پیشرانه 2 لیتری آن به نهایتا به 163 اسب بخار و 2.3 لیتری به 197 اسب بخار و 3.2 لیتری آن هم به 354 اسب بخار رسید و همه این تغییرات و ... راه را برای تولید نسل دوم این خودرو در سال 2005 هموار کرد.
نسل دوم این خودرو با چهار مدل پیشرانه عرضه شد 1.8 لیتر- 3 لیتری- 3.5 لیتری – 5.4 لیتری که با توجه به وزن کمتر از 1500 کیلوگرم این خودرو قدرت خوبی را تولید می کند، این خودرو در هفتاد و چهارمین نمایشگاه ژنو رونمایی شد که بدنه و داخل و بحث فنی این خودرو دگرگون شده بود.در سال 2005 جزو 10 اتومبیل برتر توسط نشریه Car & Driver شناخته شد و در همان سال به تعداد 11278 دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رفت، در همان سال صحبت هاردتاپ جمع شدنی و تغییر پذیر بنز همه جا را پر کرده بود، قدرت های این خودرو به ترتیب 161 اسب، 228 اسب، 268 و 355 اسب بخار می باشد.از لحاظ طراحی اگر بخواهیم از این رودستر سخن بگوییم باید این خودرو را با نسل قبل خود مقایسه کرد که از همه نظر زیباتر شده است پهنای بیشتر بدنه- طراحی و دیزاین جدید داخل اتومبیل- درب موتور با خطوط آرام و حجیم به 3 قسمت تقسیم شده است و علامت بزرگ و زیبای مرسدس بنز هم که خودنمایی خود را دارد.
از نمایی دیگر اگر بخواهیم به این خودرو بپردازیم باید چراغ های بادامی این خودرو را در نظر گرفت که با توجه به طراحی عضلانی و خطوط حجیم این چراغ ها به نمای این خودرو هارمونی خوبی بخشیده ولی باز همین چراغ ها نظر منفی یک سری از کارشناسان طراحی خودرو برانگیخته است.
حاشیه نمی رویم و در یک کلام باید زیبایی این خودرو حتی در نمای جانبی هم اشاره کرد و اینکه هماهنگی خیلی جالبی در جای جای این خودرو دیده می شود، درهای کشیده به علاوه قسمت جلوی خودرو که کشیده است و درهای خودرو هم با کشیدگی خاص خود کلا نمایی خاص به این خودرو اهدا کرده و این نکات خود باعث شده اند تا هر صاحب نظری در طراحی این خودرو ریز شود و با دقت به جزییات بپردازد.
پیشرانه این خودرو 6 سیلندر 3498 سی سی با تراکم 10.7 به 1 می باشد که 268 اسب را در 6000 دور تولید می کند، این پیشرانه 24 سوپاپ نسبت به 6 سیلندر 3.2 لیتری نسل قبلی 53 اسب بخار و 29 پوند فیت قوی تر شده است، این پیشرانه خود قدرت خوبی را برای این خودرو به ارمغان می آورد طوری که از حالت سکون فقط در مدت زمان 5.3 ثانیه به 100 کیلومتر می رسد.
خودروی مورد بررسی ما هم مدل 2005 می باشد اما با کمی تغییرات مانند اگزوز کامل استنلس استیل AMG – چیپ کامپیوتر و رینگ های Black Series می باشد که این خودرو را از لحاظ قدرت و زیبایی از نمونه های دیگر متمایز کرده است، صدایی که از سیستم اگزوز این خودرو به گوش می رسد همان صدای F430 می باشد اما با غرش کمتر...
جعبه دنده را درگیر می کنیم و حرکت می کنیم صدای زیبای این خودرو باعث دقت بیش از پیش مردم به این SLK می شود زمانی که پا را بر روی گاز فشار می دهیم به خوبی عقربه سرعت سنج بالا می رود و تقریبا برای دوست داران سرعت و شتاب هم تقریبا ارضا کننده می باشد.
سیستم تعلیق در قسمت عقب و جلو آزاد است و فرمان این خودرو هم راک اند پینیون که با کاهش ارتفاعی که مالک اتمبیل با فنرهای افتر مارکت به این خودرو داده است سواری این خودرو بسیار خشک و کوبنده می باشد، در زمانی که در حال رانندگی هستید از تریم زیبای داخل این خودرو لذت می برید.
گفته می شود طراحی تریم داخلی این خودرو تقریبا شبیه به SLR می باشد، در سرعت های بالا این خودرو خودش را به خوبی به ما نشان می دهد و بسیار راننده را راضی نگه می دارد، صدای زیبای این خودرو همراه با وضعیت خراب راه ها زمانی که بر این خودرو سوارید مخصوصا اگر پشت فرمان قرار بگیرید باعث تکان های بیش از اندازه می شود.