
هر مدل جدید فراری دقیقا باعث حقارت مدل های قدیمی تر می شود ! عملکرد مدل
های جدید بیشتر و بهتر از مدل های پیشین فراری بوده و بهبود هایی هم در همه
بخش های خودرو انجام میگیرد ..........
مدل معرفی شده F12 هم از این هایی که گفتیم
دور نیست . در F12 از شاسی جدیدی استفاده شده است که مهندسین اسکاگلیتی آن
را طراحی کرده اند . حتی فراری در ساهت این شاسی از آلیاژ 12 آلومینیوم
استفاده کرده است که برخی از آنها برای اولین بار در صنعت خودروسازی به کار
رفته است . این شاسی بسیار مستحکم است و تحمل پیچشی آن نیز بسیار بالاست
به صورتی که 20 درصد بیشتر از شاسی تمام فولادی 599 است و در عین حال 70
کیلوگرم از مدل های 599 GTO و 153 کیلوگرم نیز کمتر از 599 GTB است . حال
که از مهندسی فراری می گوییم باید گفت که مانند بقیه سوپر سریع و سوپر
اسپرت های فراری ، طراحی فراری F12 برلینتا با همکاری مشترک مرکز طراحی
فراری (FSC) و استودیوی طراحی پنین فارینا صورت گرفته است . فراری همیشه
شاهکارهای مهندسی اش را که دستاورد دانش و سال ها کوشش [ نه تنها سال ها
بلکه بهتر است بگوییم دهه ها ] فنی اش است روی سوپرماشین هایش پیاده می کند
. به همین دلیل است که نام فراری سال ها است در نا خودآگاه ما یاداور
خودرویی پر سرعت و تند و تیز تلاقی می شود ! به طور کلی می توان گفت F 12
را می توان حاصل هر آنچیز دانست که فراری تا به امروز از علم آیرودینامیک
فرا گرفته است . فشار عمودی وارده به فراری F 12 برلینتا که حاصل مهندسی
موشکافانه و دقیق فراری است در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به 123 کیلوگرم می
رسد . این ها همه چرتکه انداختن های مکرر فراری است ! اونقدر حساب و کتاب
می کنند که آدم دیوونه می شه ! اینها تازه بخشی از کار است و تنها جزء
کوچکی از ویژگی های برلینتا است . در بخش طراحی فراری دو تکنیک جدید به کار
برده است .Aero Bridg و Active brake cooling / Aero Bridg یک نوع تکنیک
طراحی است که به موجب آن طراحی موجی شکل کاپوت ، ورودی های هوای سپر ، و
همچنین قوس های زیبا و دقیق گلگیرهای جلویی قسمتی از جریان هوا بجای عبور
از روی خودرو در کناره های بدنه امتداد می یابد . طراحی بدنه فراری و کابین
فراری واقعا و به طور حیرت آور و بی نظیری زیبا و اصولی ساخته شده است و
فقط ذهن اندک من را وادار به یادآوری یک کلمه کرد : « سوپر اسپرت به معنای
واقعی » توسط این طراحی بی عیب و فک انداز! مهندسین فراری توانسته اند عدد
0.299 را برای ضریب درگ F 12 که نشان از موفقیت تیم طراحی و مهندسین فراری
را دارد ثبت کنند . این عدد ریاضی بیانگر موفقیت فراری است اما در تعریف دو
واژه ی یاد شده Active brake cooling نیز سیستم الکترومکانیکی جدید است که
توسط آن دمای دیسک های ترمز را کنترل و به محض افزایش ناگهانی ، بلافاصله
دریچه های مخصوص هوا را باز می کند . در صورتی که ورود هوا لازم نبود ( عدم
نیاز به باز بودن ) دریچه ها بسته شده تا تاثیری روی آیرودینامیک حساب شده
اش نداشته باشد . نیروگاه عظیم الجثه اما سبک وزنی که برای این فراری در نظر گرفته شده همان پیشرانه 6.3 لیتری تنفس طبیعی FF است .