در سال های گذشته، طراحی ثابت، هندلینگ مناسب، و جادار بودن کابین سبب پیشتازی میتسوبیشی لنسر 2014 در کلاس خودروهای اقتصادی شده است.............
اگرچه دیگر کمپانی های خودروسازی همواره به دنبال تحول و بهبود محصولات خود و در نتیجه افزایش فروش بودهاند، اما میتسوبیشی طی این سال ها کوچکترین تغییری در سدان جمع و جور خود ایجاد نکرده است و شاید همین امر، در آینده نزدیک سبب برتری رقبا بر لنسر شود. علی رغم رانندگی راحت و کابین نرم و مطبوع لنسر، که نکات برجستهای برای یک خودرو محسوب میشوند، با بررسی جزئیات متوجه نقاط ضعف این سدان ژاپنی میشوید. برای مثال استفاده از (CVT) به جای گیربکس اتوماتیک معمولی، سبب کاهش قدرت موتور چهار سیلندر این خودرو به ویژه در مدل پایه و افزایش صدای داخل کابین در سرعت های بالا میشود. در صورتی که مصرف سوخت برای خریدار اهمیت داشته باشد، باید به دیگر گزینه های موجود توجه کرد؛ چرا که لنسر در کلاس خود در رده خودروهای با مصرف سوخت متوسط قرار دارد. میتوان گفت که عدم وجود فرمان تلسکوپی، استفاده بیش از حد از پلاستیک فشرده، و کوچکی صندوق عقب از جمله نقاط ضعف این خودرو در زمینه طراحی داخلی به شمار میروند.
همان
طور که در قسمت قبل گفته شد، میتسوبیشی لنسر ES 2014 با برخورداری از
موتور چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی، با قدرتی معادل
148 اسب بخار و گشتاوری در حدود 196 نیوتن متر به پیش میرود. در ارزیابی
های انجام شده، شتاب 0 تا 100 مدل استاندارد 8.3 ثانیه، و مدل مجهز به
گیربکس CVT، حدود 9.1 ثانیه
ثبت شده است. طبق ارزیابی های سازمان حفاظت محیط زیست، مصرف سوخت این
خودرو در صورت استفاده از گیربکس اتوماتیک در سیکل شهری/بزرگراه/ترکیبی به
ترتیب معادل 9/8/11 لیتر به ازای هر صد کیلومتر، و در صورت استفاده از
گیربکس 5 سرعته دستی، معادل 10/8/11 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی
میباشد. مدل های SE و GT، با وجود موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرت
168 اسب بخار و گشتاوری در حدود 226 نیوتن متر به پیش میرانند؛ با این
تفاوت که در تیپ SE، قدرت موتور از طریق گیربکس CVT به چهار چرخ منتقل
میشود، ولی در تیپ GT، قدرت موتور از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های
جلو منتقل میشود. شتاب
0 تا 100 لنسر GT مجهز به گیربکس دستی، 7.7 ثانیه ثبت شده است که در این
کلاس، جزو خودروهای سریع محسوب میشود. مصرف سوخت این خودرو در صورت
استفاده از گیربکس اتوماتیک نیز، معادل 12/9/11 لیتر به ازای هر صد کیلومتر
رانندگی در سیکل شهری/بزرگراه/ترکیبی ثبت شده است. در صورت استفاده از
گیربکس دستی، این مقادیر به ترتیب به 11/9/12 لیتر تغییر پیدا میکنند.
مصرف سوخت تیپ SE نیز، معادل 11/9/12 ثبت شده است. موتور 4 سیلندر خطی 2
لیتری مجهز به توربوشارژر در تیپ Ralliart، قدرتی معادل 237 اسب بخار و
گشتاوری در حدود 343 نیوتن متر تولید میکند. در این مدل، قدرت موتور از
طریق گیربکس اتوماتیک دستی دو کلاچه به چهار چرخ منتقل میشود. اگرچه مصرف سوخت این مدل کمی بیشتر است
(14/11/15 لیتر به ازای هر صد کیلومتر در سیکل های شهری/بزرگراه/ترکیبی)،
اما شتاب عالی آن (5.8 ثانیه) سبب چشم پوشی از این نقطه ضعف میشود.
علی
رغم بدنه خوش تراش، طراحی داخلی ضعیف میتسوبیشی لنسر 2014 این خودرو را در
جایگاه پایینی قرار میدهد. کیفیت پایین مواد به کار رفته و استفاده بیش
از حد از پلاستیک فشرده در داخل کابین، حس خوبی به سرنشینان منتقل نمیکند.
فقدان فرمان تلسکوپی و عرض کم نشیمنگاه صندلی جلو، برای رانندگان قد بلند
مشکل بزرگی به شمار میرود. با این وجود، فضای پای مناسب صندلی های عقب
راحتی فوق العاده ای را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد.