برای اولین بار پس از سالها، کرولا از حالت یک
خودروی نجیب و باوقار و صرفاً برای حملونقل خارج شده است.طراحی داخلی نیز
به همین نحو، تغییر داده شده است. طراحی چرم فرمان و شیفترهای تغییر دنده
دستی به قدر کافی استحکام دارند و صندلیهای با روکش پارچه مخصوص، راحت
هستند و بالشتکهای اسپورتی آن، چیزی بیشتر از تجهیزات سواری ساده است.
فضاهای پاها برای صندلیهای کاملاً مناسب است. صفحه نمایش لمسی TFT،
کیلومتر شمار و مسافت سفر و همچنین مواردی مانند، مصرف کنونی و متوسط سوخت،
مسافتی که میتوان با سوخت باقیمانده پیمود، سرعت متوسط، تخمین زمان
رسیدن به مقصد و وضعیت دنده را نشان میدهد.هنگام خرید تویوتا کرولای S،
مانند خودروی تست شده، دو پکیج میتوان تهیه کرد. یکی سقف آفتابگیر ۸۵۰
دلاری و دیگری «بسته تسهیلات رانندگی» به قیمت ۱۵۱۰ دلار. بسته تسهیلات
رانندگی شامل مواردی مانند سیستم صوتی با شش اسپیکر، اتصال آیپاد و USB و
صفحه نمایش ۶/۱ اینچی با وضوح بالا با قابلیت راهبری و رادیوی ماهوارهای
میشود. همهٔ این موارد، با قیمت کلی ۲۲۸۷۰ دلار در دسترس ما خواهند
بود.اسپورتیترین کرولایی که ساخته شده، باز هم بر روی همان موتور ۱/۸
لیتری با قدرت ۱۳۲ اسببخار تکیه دارد. همچنین کرولا S به دو صورت دنده
اتوماتیک تغییر سرعت پیوسته (CVT) و ۶-دنده دستی ارائه میشود. مدلی که در
این بررسی، استفاده شده، دارای سیستم CVT است. این مدل اسپورت، نقاط تئوریک
تغییر سرعت را افرایش داده و در هنگام ترمز، دنده را حفظ میکند. استفاده
از سیستم CVT میتواند مصرف سوخت را به میزان حدود ۰/۴ لیتر کاهش دهد.در
بهترین حالت، برای رسیدن به سرعت ۹۶/۵۶ کیلومتر بر ساعت، ۱۰/۵ ثانیه زمان
لازم بود و همچنین زمان رسیدن به مسافت یک چهارم مایل، ۱۸/۱ ثانیه برای
کرولا اسپرت بود. حالت اسپورتی فرمان، حس رانندگی خوبی منتقل میکند. با
این حال رانندگی با کرولا باز هم ساده و آرام باقی میماند و به نظر میرسد
هدف از ساخت چنین خودرویی نیز همین بوده است.
بیتردید یکی از مهمترین پیشرفت در سری S کرولا، بهکارگیری صفحات ترمز
استاندارد تویوتا در چرخهای عقب است. هنوز بسیاری از خودروهای تولیدی
تویوتا با صفحات ترمز ۹ اینچی ساخته میشوند و این در حالی است که در کرولا
S، صفحات ۱۰/۲ اینچی به کار رفته است. با این حال، عملکرد معکوس در تست
توقف، استفاده از این صفحات را با سؤال روبرو میکند. ۵۹/۱ متر فاصلهای
است که تویوتا کرولا S از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف میشود و این
مسافت، ۴/۸۷ متر از خودرویی مانند کرولا LE که صفحات ترمز سری قبلی استفاده
میکند، بیشتر است. چنین عدد ضعیفی، شاید نشاندهنده این است که تایرهای
فایر استون FR740 برای سری S تویوتا مناسب نیستند.